
Nauczyciele i podręczniki
Nauczanie, dzielenie się wiedzą, edukowanie, podręczniki, książka dla nauczyciela – słowa nierozłącznie związane z pracą nauczyciela. Pracą, która do łatwych nie należy. Czego potrzebuje nauczyciel, żeby mógł spełnić się w tym dziele?
Jak skutecznie nauczać?
I tu pojawiają się różne czynniki wpływające na efektywność nauczania. Ich podział mógłby wyglądać następująco:
- czynniki dotyczące osoby nauczyciela (osobowość, dykcja, tonacja głosu, komunikatywność, kreatywność i in.)
- czynniki związane z uczniem (potencjał umysłowy, komunikatywność, kreatywność i in.)
- czynniki niezależne (zarówno od nauczyciela, jak i od ucznia)
Jakie czynniki niezależne mają wpływ na efektywność nauczania?
Pomińmy pierwszą i drugą grupę czynników. Dlaczego? Wymagają obszernego i wnikliwego wywodu. Trzecia grupa zaś to skupienie się głównie na obudowie dydaktycznej, którą oferują nauczycielowi wydawnictwa oświatowe. A właściwie głównie chodzi tu o podręczniki. To na nich nauczyciele bazują w swojej pracy. Ciągle jeszcze i długo to się nie zmieni.
Podręczniki – jak i czy warto z nich korzystać?
Nauczyciele dokonują ważnego wyboru zanim wejdą na pierwszą lekcję i wskażą uczniowi, jakie podręczniki będą go obowiązywały w danym roku szkolnym. Czym się kierować? A co, jeśli selekcja okaże się nietrafna? W pierwszym przypadku należy dobrze zapoznać się z ową książką, biorąc pod uwagę :
- merytoryczność (brak błędów, nie tylko ortograficznych)
- aktualność (najnowsze dane)
- język zrozumiały przez ucznia
- układ treści (zachęcający do czytania)
- kolorystyka (adekwatna do danego przedmiotu)
W drugim przypadku, jeśli nauczyciel jednak się pomylił, czy ma prawo zmienić podręczniki? W trakcie trwania roku szkolnego to jest niemożliwe. Ale już w następnym jest to operacja “possible”.
Istnieją na rynku wydawniczym takie podręczniki, na które można decydować się “w ciemno”. Jednym z nich jest “Przyroda do klasy 4” wyd. WSiP, autorstwa Ewy Gromek i in. Skąd ta pewność? Po prostu spełniają wszystkie kryteria wymienione wyżej.